Primarul Cătălin Cherecheș : Vom lua problema salubrizării în propriile mâini și ne vom ocupa la nivel local de gestiunea deșeurilor menajere.

18 August, 2021
 
 
"Am tăcut cu privire la gestionarea deșeurilor menajere în ultimii doi ani, de când activitatea de salubrizare a trecut în grijă Consiliului Județean Maramureș. Acum, când tot apar probleme și nu se ridică după programul obișnuit aceste deșeuri, iar cei care nu cunosc detaliile mă consideră pe mine vinovat, mă văd nevoit să vorbesc liber despre această situație. Au început de câteva zile să ridice gunoiul, însă atât timp cât suntem la mâna altora, probleme ar mai putea să apară.De aceea, vom lua această problemă în propriile mâini și ne vom ocupa la nivel local de gestiunea deșeurilor menajere.
 
În cadru oficial, la ședința Consiliului Local Baia Mare, am vorbit despre momentele delicate prin care Municipiul Baia Mare a trecut de foarte multe ori fără ca dumneavoastră, cetățenii sau aleșii locali să știe.
 
Începând cu decembrie 2019 Municipiul Baia Mare nu mai exercită activitatea de salubrizarea menajeră. Există două contracte de care se ocupă Consiliul Județean Maramureș: unul care vizează tratarea mecano- biologică, sortarea, transportul (dintre punctul de lucru în care se face sortarea și locul în care se depozitează deșeurile) și depozitarea deșeurilor, respectiv un contract între Asociația de Dezvoltare Intercomunitară - care este alcătuită din toate toate Unitățile Administrativ Teritoriale din județul Maramureș - pentru colectarea acestor deșeuri, încheiat în baza unei licitații realizate în 2019.
 
În acest for, ADI Deșeuri, Municipiul Baia Mare are 1 vot din 77, chiar dacă proporția și impactul pe care îl are orașul nostru este de 30 - 40 la sută din tot ceea ce înseamnă activitatea acestui serviciu integrat.
 
Nu avem niciun fel de pârghie prin care noi, Municipiul Baia Mare, să intervenim în activitatea Consiliului Județean cu privire la gestionarea depozitării deșeurilor.
 
În decembrie 2019 s-a încheiat gestionarea de către Municipiul Baia Mare a salubrizării menajere, fiind preluată de aceste entități județene. Din punctul meu de vedere, într-un moment absolut ciudat. În primul rând era perioada de iarnă și nici nu existau condițiile contractuale respectate de a depozita deșeurile. Depozitul ecologic de la Fărcașa nu era finalizat așa cum nu este nici astăzi și nu va fi nici în următorii trei ani. Nu am înțeles de ce Consiliul Județean a demarat o licitație pentru gestionarea depozitului ecologic și a întregului sistem fără ca cea mai importantă verigă a acestui sistem, respectiv depozitul ecologic, să fie funcțional. Din punctul meu de vedere, contractele de la bun început au fost fără obiect.
 
Sunt foruri la nivelul statului român care ar trebui să verifice aceste chestiuni pentru că noi, băimărenii - unii strict persoane fizice, alții reprezentând și entități publice sau societăți comerciale – plătim costurile ridicării gunoiului, respectiv a salubrizării menajere.
 
Constatăm că în anul 2019, în decembrie, se demarează derularea contractului de tratare mecano - biologică, sortare, respectiv depozitare în rampa ecologică de la Fărcașa, componentă a contractului pe care societatea SC Drusal SA l-a încheiat cu Consiliul Județean pentru o sumă de aproximativ 120 RON.
 
Ne trezim la un moment dat noi, băimărenii, că se adiționalizează acest contract și se dublează, schimbându - se într-un mod radical caracterul licitației, respectiv caracterul contractului, în sensul în care nu s-a mai depozitat la Fărcașa, s-a depozitat la marginea Băii Mari.

Știm foarte bine ce nenorocire ne-au generat cei care au depozitat acolo și cei care le-au dat voie să depoziteze acolo. O dublare care s-a întâmplat pe baza incompetenței celor care, nu de astăzi, ci de multă vreme, au gestionat sistemul integrat de gestiune a deșeurilor. O diferență pe care o plătesc băimărenii și maramureșenii, dar nicidecum Consiliul Județean Maramureș, așa cum ar fi normal!
 
Noi ne-am asociat pentru un sistem integrat de management al deșeurilor, care înseamnă groapa de gunoi de la Fărcașa - numită depozit ecologic - și care oricum nu există. Fără acceptul nostru, s-a denaturat această situație și s-au dublat prețurile imediat după ce s-a semnat acest contract.
 
Astăzi, pentru că trecem de la o epocă politică la altă epocă politică și văd că de fiecare dată când se schimbă puterea se înmulțește ori 2, de la dublu generat de vechea conducere a Consiliului Județean - adică de la 120 la 240 - acum avem un cost de 420 de lei. Din nou dublu și din nou pe spatele cetățenilor Municipiului Baia Mare, respectiv a societăților comerciale care își desfășoară activitatea aici.
 
Ce vină avem noi că cei de la Consiliul Județean nu au fost în stare să gestioneze un proiect, respectiv să finalizeze o lucrare atât de importantă cum e cea de la Fărcașa ?! Dacă au considerat că din punct de vedere tehnic această investiție nu mai este viabilă, de ce nu au venit în fața finanțatorilor, respectiv în fața partenerilor, să găsim soluții ?! De ce trebuie să împingem la nesfârșit înainte o căruță care e spartă, ruptă și cu caii morți ?! Și total nelegal, dealtfel?!

Avem depozitul ecologic de la Fărcașa, nefuncțional. Trebuia generată activitatea de tratare mecano - biologică, sortare și transport până la depozitul ecologic de la Fărcașa cu instalațiile aferente pe care le pune la dispoziție Consiliul Județean și care astăzi sunt la Fărcașa, însă ieșite din garanție, nefiind folosite vreodată. Mai mult decât atât, multe dintre componentele tehnice, utilajele care erau la Fărcașa, puteau fi aduse la Baia Mare. Într-o situație delicată, să scazi costurile, nu să-i pui pe cei care prestează, respectiv societatea Drusal, să vină cu utilajele lor. S-au trezit cei care au pierdut licitația că, peste câteva luni de zile, locul în care trebuie să se desfășoare activitatea nu mai este la Fărcașa, ci este la Groși, că utilajele nu le mai pune la dispoziție Consiliul Județean, ci le pune la dispoziție, incomplet și fără a bifa toate procedurile tehnice, societatea care a câștigat. Mai mult, își dublează prețul, se mai dublează încă o dată după un an și jumătate - deci de la 120 ajungem la 420, un dezastru total din perspectiva gestiunii deșeurilor, iar diferența aceasta o plătim noi, băimărenii, și întreb... De ce o plătim?! Ce treabă avem noi cu faptul că titularii contractului, respectiv Consiliul Județean, nu au putut să gestioneze corect acest proiect?!
 
Aș dori să știu de unde baza asta legală, fără să fie o situație prezentată în mod dramatic ca și situație de alertă, de urgență, ca și chestiune care să vicieze cu puterea legii tot ceea ce înseamnă concurență pe piața liberă, derulată într-un sistem concurențial, respectiv într-un sistem de licitație.
 
Este foarte grav, din punct de vedere legal. Este foarte grav la nivelul Asociației de Dezvoltare Intercomunitară unde, din punctul meu de vedere, e o incompetență crasă. Oamenii de acolo nu-și cunosc atribuțiile, pe lângă faptul că încasează mii și mii de lei și tot felul de beneficii pentru o activitate care înseamnă să-ți muți scaunul din stânga în dreapta pentru că de lucru nu prea au.

Cred că ar trebui să luăm o decizie, la nivelul Consiliului Local, cu privire la modul în care se realizează salubrizarea menajeră, acest lucru însemnând, așa cum am spus de mai multe ori, organizarea unui serviciu public al Municipiului Baia Mare care să se ocupe de salubrizare în totalitate.
 
Există o specificație dată de către finanțatorul sistemului integrat de management al deșeurilor: dacă o autoritate locală are un serviciu public care gestionează și are în formula de organizare, în documentele de constituire, atribuții pe salubrizare, nu se procedează la externalizare.

Le aduc aminte încă odată, așa cum am spus încă de la început celor de la ADI Deșeuri: a introduce Municipiul Baia Mare în această logică contractuală a externalizării, având în vedere că Municipiul Baia Mare are un serviciu public de foarte mulți ani care are în structură, respectiv în actele constitutive e clar certificată ca și operator de salubrizare pentru domeniul public și privat al Municipiului Baia Mare, chestiunea externalizării o consider una abuzivă și un prejudiciu adus orașului nostru și din perspectivă financiară, dar în special din perspectiva organizării, a calității vieții și a sănătății populației, respectiv a respectului pe care îl avem față de mediu.

Voi transmite aleșilor locali această opțiune de activare a activității de salubrizare menajeră prin Serviciul Public Ambient Urban.
 
Evident, am făcut numeroase comunicări către Adi Deșeuri și Consiliul Județean. Sunt două variante de răspuns. Tăcere, adică ignor total din partea dânșilor ori răspunsuri date în derizoriu, în batjocură față de ceea ce înseamnă autoritate locală.
 
Înțeleg că ne consideră proștii de serviciu care tot timpul trebuie să repare sau să salveze lucrurile care merg prost, dar aici vorbim deja de o exagerare și o chestiune dramatică pentru cetățenii Municipiului Baia Mare și din perspectiva condițiilor și din perspectiva costurilor, dacă vorbim despre firme.
 
Vorbim și de furt aici. Da, despre furt. Probabil că la societățile private mari există un program în care, fiind volumul mai mare, și beneficiul mai mare, merge societatea și ridică gunoiul. În rest, toate societățile comerciale, și vă dau exemplu societățile comerciale care sunt la parter de blocuri, pe bulevarde, aruncă gunoiul în punctele de colectare pentru persoanele fizice. Nu cred că a văzut cineva, pe marginea bulevardului, într-una din zile, anunțat într-un program, să fie tomberoanele de la societățile comerciale scoase afară ca să vină mașina de gunoi să le ridice. Se încasează bani foarte mulți, în baza unor contracte directe între societățile respective și societatea Drusal. Firmele plătesc și aruncă la punctele de colectare ale municipiului pentru persoane fizice, pentru care persoanele fizice, respectiv municipiul plătește.
 
Estimat, pentru anul trecut, sunt între 8 milioane și 9 milioane de lei, aproape 2 milioane de Euro, bani câștigați pentru că cineva care gestionează Asociația de Dezvoltare Intercomunitară nu-și face treaba. Și nu de astăzi, ci de când s-a înființat.
 
Având în vedere faptul că rolul nostru, al municipiului, este nesemnificativ, aruncat în derizoriu chiar în această structură - Asociația de Dezvoltare Intercomunitară - și fiind mandatat de către aleșii locali să reprezint municipiul în această entitate, vă anunț că îmi declin această competență și că este opțiunea consilierilor dacă mai doresc să fie reprezentați în acea entitate sau nu. Demisionez din tot ceea ce înseamnă structuri ale Adi Deșeuri pentru că eu nu pot să particip la un astfel de dezastru și la o astfel de batjocură la adresa municipiului, la adresa județului, a mediului și a sănătății populației.
 
Am cerut să ni se pună la dispoziție documente pentru a vedea care este logica master planului pentru gestiunea deșeurilor, pentru că văd tot felul de inteligenți care se gândesc unde să punem deșeurile fără să ne uităm la faptul că deșeurile sunt o resursă. Noi ne gândim doar cum să facem munți de gunoaie, unde să găsim terenuri, cum să le închiriem, cum să le vindem la Consiliul Județean, cum să facem șmecherii și bani și nu ne gândim cum să facem o stație de ardere, de compost sau de biogaz.
 
Dacă Municipiul Baia Mare vrea astăzi să facă o stație de ardere, de banalizare a deșeurilor din care să facă, spre exemplu, curent electric, nu poate pentru că nu este o componentă a master planului și nu primește aviz de mediu pentru o astfel de componentă!
 
Am ajuns să ne milogim de seara până dimineața, la unii și la alții, și aici în speță Consiliul Județean, ca să ne primească niște bascule de gunoi din întreg Maramureșul. Iar chestiunea tot nu e rezolvată, decât parțial, pentru că la depozitele acestea ecologice de la Oradea, Timișoara sau din altă parte se duce fracția umedă, condiții in care mă întreb: unde e fracția uscată?

Va fi o toamnă fierbinte, vă garantez, și vă întreb: credeți dumneavoastră că pentru o zi, două, nu găsea societatea Drusal o zonă unde să pună deșeurile din Municipiul Baia Mare?! Bineînțeles că găsea!
 
Totul a fost în aceeași logică ca și anul trecut în toamnă, când într-o dimineață ne-am trezit că fac angajații Drusal grevă. Oamenii aceea, cu tot respectul față de ei, pentru că sunt oameni harnici, chiar știu ce înseamnă grevă și se organizează foarte rapid, s-au gândit chiar la începutul campaniei electorale să facă grevă pentru că le trebuie 100 lei în plus la salariu... Atunci ne-am organizat într-o manieră demonstrativă și, cu utilajele pe care le deține municipiul, am dat un exemplu că putem și fără societatea Drusal. Asta într-un fel a generat o bifă în profilul psihologic pe care l-au făcut unii și au zis: lasă, mai așteptăm o tură și săptămâna trecută, după ce împreună cu domnul viceprimar Papp Zsolt, am fost 3 - 4 nopți la rând și am pus într-o anumită regulă programul de salubrizare pe care l-am dat celor de la Adi Deșeuri și ne-am milogit la ei, respectiv la Drusal să funcționeze mai eficient, lucrurile au funcționat. Dar, după două, trei zile s-au săturat și au zis: gata. Nu mai avem unde să punem gunoiul, pentru că cei de la Consiliu Județean nu ne-au pus la dispoziție un alt loc în care să depozităm.
 
Dimineața ne-am întâlnit cu reprezentanții societății Drusal, am înțeles că nu vor să acționeze, chiar dacă președintele Consiliul Județean încerca să gestioneze această problemă și să rezolve un loc provizoriu de depozitare la Oradea, Cluj ,Târgu Mureș sau în altă parte poate, bineînțeles în ultima zi. Eu nu îl învinuiesc pe președintele Consiliului Județean pentru că e nou în funcție și o să se obișnuiască să nu mai fie atât de credul și să se lase prostit de către cei din subordinea sa.

Chestiunea acesta cu depozitarea nu este de astăzi, este de când a preluat mandatul și este cea mai importantă problemă pe care trebuie s-o gestioneze. Pentru că cei de la Drusal nu au vrut să ridice gunoiul, la sfârșitul săptămânii trecute, în ședință , împreună cu toți factorii de decizie din municipiu, am stabilit programul de colectare având 80 de oameni la dispoziție, față de 15 cât are Drusalul pe un schimb, utilaje, containere, respectiv autocamioane cu care să transportăm. Și locul de depozitare care, bineînțeles, ar fi fost unul cu un caracter nelegal, respectiv la rampa Săsar. Bineînțeles că toată această acțiune, dacă ar fi fost demarată și eram pregătiți din perspectiva logistică să o facem, era profund nelegală. Dar ăsta a fost și scopul! Pentru că au generat această problemă strict pentru Municipiul Baia Mare, analizând profilul psihologic și crezând: lasă că acuma îl facem pe Cherecheș să muște momeala. Era dosarul penal pregătit frumos, doar să-l semneze procurorul.
 
După ce am terminat ședința, m-am dus în birou și am stat, în timp ce colegii și cei de la Drusal întrebau dacă nu facem treabă. Am stat așa până seara la șapte când, în final, au văzut că nu sunt chiar fraierul de serviciu și că ar fi trebuit să se uite la filmele americane "Greu de ucis". Brusc, in acea seară, a apărut hârtia de la Primăria Oradea prin care erau de acord să primească deșeurile.

Este extrem de simplu să strigăm: Cherecheș e de vină! Asta se dorește, însă vă cer să înțelegeți că pentru interese politice și materiale ale unora care vizează să dispar din funcția de primar, nu contează nici viața și nici sănătatea omului, că oamenii ăștia trec peste orice și peste oricine doar pentru că ei cred că au venit pe lumea asta ca să facă bani și să aibă putere, așa cum și o definesc ei.
 
În data de 31 august, în cadrul ședinței Consiliului Local, vom avea discuții punctuale pe acest subiect și îmi doresc foarte mult să ieșim din această poveste chiar cu riscul de a genera o problemă pentru Consiliul Județean. Nu este treaba mea sau a băimărenilor că ei nu au sesizat ilegalitatea unor acte adiționale, a unor contracte sau a lipsei de obiect a unor contracte în derulare, pentru că noi nu putem să facem parte din această mizerie, care ne aduce doar mizerie."
 
Dr. Ec. Cătălin Cherecheș 
Primarul Municipiului Baia Mare 
 
 
 
Se incarca...